Hva er viktig i en visuell identitet?

For å sørge for en større tyngde og effektivitet i all kommunikasjon og grafisk materiell er det en forutsetning at publikum kan enkelt identifisere Øyfjellet Wind AS som avsender. Vi har derfor utviklet en visuell identitet som gir Øyfjellet Wind AS et karakteristisk og helhetlig uttrykk.

Den visuelle identiteten sikrer at alle som utarbeider kommunikasjon og reklame på vegne av Øyfjellet Wind AS følger de samme grafiske retningslinjene. Dette sørger for at merkevaren blir anvendt på riktig måte. Den grafiske profilen under gir både generelle regler for logobruk, layout og typografi, samt noen konkrete eksempel på maler for ulike virkemiddel. Ved konsekvent bruk av retningslinjene i profilen bygger vi en sterk visuell identitet for selskapet vårt.

Størrelse og avstand logo

Minsteavstand for logo

Det er viktig at logoen får god plass på flaten den benyttes på. Det sikrer vi ved å sørge for at minsteavstanden fra logo til andre element rundt er tilsvarende 1 × bredden på «e» i logoen. Logoen kan veldig gjerne få enda mer luft enn dette.

Minstestørrelse for logo

For å sørge for at logoen fremdeles er godt synlig, og teksten godt lesbar, skal logoen aldri benyttes i mindre format enn 10 mm høy på trykk eller 20 piksler høy digitalt.

Minsteavstand logo

Minstestørrelse logo

Feil bruk av logo

Regler

  • Aldri endre proporsjonene til logoen.
  • Aldri endre forholdet i størrelse i logoen.
  • Aldri legg til andre farger i logoen.
  • Aldri legg til andre element til logoen.
  • Aldri legg logoen over andre element dersom kontrasten blir for liten eller bakgrunnen er rotete.
  • Aldri legg en tett ramme rundt logoen. (Husk minsteavstand!)

Feil proporsjoner

Feil størrelsesforhold

Feil farge

Ukjent element

For dårlig kontrast

For tett ramme rundt

Merkevareidé

Merkevareidé

Merkevareidéen til Øyfjellet Wind AS er «– en friskere fremtid».

Den brukes for å framheve Øyfjellet Wind AS sin visjon. Merkevareidéen kan f.eks. brukes som introduksjon eller konklusjon på begynnelsen eller slutten av en powerpoint-presentasjon.

Den skal enten skrives i Amman Sans Pro Italic, eller benytte det grafiske elementet.

Farger

Øyfjellet Wind farger

Generelt

Bruk Pantone-farge for trykk.

Bruk RGB/HEX-farger for skjermbasert visning, for eksempel på internett eller i Powerpoint.

Tekst på trykk skal fortrinnsvis være i 100 % sort.

Fargepalett

Øyfjellet Wind AS benytter en fargepalett hentet fra høyfjellet. De skal fortrinnsvis benyttes i 100 % opasitet, men kan benyttes med gjennomsiktighet for å skape dybde i oppsettet.

Vekstgrønn

PMS 359 U
Hex 7DCD77

Lavgul

PMS 7402 U
Hex f5d999

Jordbrun

PMS 7631 U
Hex 6e5654

Fjellgrå

PMS Cool Gray 1 U
Hex dad9d6

Skifergrå

PMS 432 U
Hex 676C73

Fargebalanse

Gjennom en vanlig brosjyre skal forholdet mellom fargene i profilen være tilnærmet slik. Ellers er det ikke nødvendig å måtte bruke alle fargene på mindre oppslag (f.eks. annonser).

  • 57 % hvit
  • 5 % vekstgrønn
  • 12 % lavgul
  • 10 % sort (tekst)
  • 4 % jordbrun
  • 4 % fjellgrå
  • 8 % skifergrå

Typografi

Typografi

Generelt

Vi benytter fonter hentet fra Adobe Typekit. Til brevark, Powerpoint og andre generelle Office-relaterte produkt benyttes standardfonter.

Amman Serif Pro Bold: Titler

Denne fonten er benyttet som utgangspunkt for logoen, og blir videre benyttet i titler. Formene i fonten minner om det kuperte, småkantete fjellandskapet og står godt i stil med dekorelementene.

Amman Sans Pro: Brødtekst

Til brødtekst benytter vi Amman Sans Pro, som er versjonen av tittelfonten uten seriffer.

Microsoft Office og tilsvarende

Til brevark, Powerpoint og lignende skal Calibri benyttes.

Dekorelement

Dekorelement

Fjellets natur / fjellkant

Som dekorelement benytter vi de tilfeldige formene til fjellet i fargene til Øyfjellet Wind AS. Her står designer fritt til å leke seg med kantete former og fylte flater. Et eksempel på fylte flater kan du se på visittkortet lenger nede i manualen, mens på brevarket kan du se at den tradisjonelle, rette streken som skiller ut adresseinformasjon i bunn er gjort om til en «fjellkant» for å skape helhet i profilen.

Bruk gjerne en «fjellkant» på bildekant, slik at det ser ut til at bildet ligger «bak» fjellet i komposisjonen. Se eksempel på dette på nettsiden. Her benytter vi en kant med 100 % opasitet, med en ekstra kant i 40 % opasitet bak for å gi illusjonen av dybde.

Merkantile trykksaker

Merkantile trykksaker

Brevark

Visittkort

Kontakt

Spørsmål til den visuelle identiteten?

Dersom du har spørsmål knyttet til bruken av denne grafiske profilen, mangler elementer du ikke finner på denne siden, eller har andre spørsmål knyttet til hvordan du skal kommunisere merkevaren Øyfjellet Wind AS kan du ta kontakt med Byrået Sydvest på post@byraet.no